Årets första kantareller

I flera dagar nu har jag hört tisslet – kantarellerna har kommit! Men jag är fortfarande en smula stel och öm efter sjukhusbesöket och har inte kunnat springa som jag vill i skogen. Därför blev jag så makalöst glad när grannpojken igår tittade in med en påse i näven.
»Det är från mamma och pappa, de tänkte att du kanske ville ha?«
Om jag ville!

Det finns så mycket gott man kan göra med kantareller, men så här i början av säsongen vill jag bara njuta av den goda smaken. Förr om åren hade jag rostat en skiva bröd och gjort en kantarellmacka, men det klingar ju inte särdeles LCHF… ;-) Istället fick det bli en soppa. Gräddigt len med en gnutta sherry och lite timjan att hålla skogens guld sällskap. Hade inte äggen varit slut så hade jag serverat västerbottensmuffins till. Nu fick vi nöja oss med en en rulle ost och skinka, och det blev riktigt gott det med.

»Soppan mättar två vrålhungriga med god marginal, och räcker till fyra om du vill servera som förrätt.«

Lenaste kantarellsoppan, 2–4 portioner
3 små scharlottenlökar
1 vitlöksklyfta
300 g kantareller
1 msk torr sherry (+en skvätt till)
1 pod Fond du chef kyckling
3 dl grädde
2 dl vatten
smör
svartpeppar från kvarn
färsk timjan

  • Börja med att rensa svampen och skär den lite lagom slarvigt i mindre bitar.
  • Hacka löken fint och vitlöken finare.
  • Hetta upp en rejäl smörklick i en kastrull och fräs löken på ganska svag värme några minuter tills den är genomskinlig.
  • Häll i en matsked sherry och låt koka in.
  • Klicka eventuellt i lite mer smör och tillsätt svampen. Låt fräsa ett par minuter tills den börjar vätska sig.
  • Rör ner kycklingfonden och slå på grädde och vatten. Koka upp och låt småputtra några minuter.
  • Smaka av med några varv svartpeppar, färsk timjan och en liten extra skvätt sherry. Jag behövde inget extra salt utöver fonden.
  • Servera och njut av att svampsäsongen är här!
Kommentera

