Rosmarin och frustration

Tack vare en klåfingrig kirurg har det inte blivit några stordåd i mitt kök den senaste veckan. Välplacerade stygn  har sett till att jag inte kan lyfta armarna över axelhöjd och alla prylar över kilot räknas som tunga och får inte bäras. Frustrerad? Jag? Skojar du??!

Nåväl, det är inte bara synd om mig. Jag har haft min älskade mor på besök och med mig som rastlös köksassistent har hon knåpat ihop världens godaste kyckling att lägga på grillen, Fjällmors busenkla och underbart goda fiskpudding och LCHF-pizzor med harfilé och gorgonzola. Det är mat att bli frisk av!

Vad har nu bilden nedan med detta att göra tänker du? Tja, utan besökande mamma är det vad jag har lyckats åstadkomma i köket idag. Medicin. De senaste dagarnas fuktiga värmebölja verkar ha fått fästingarna att frodas, och trots att hundens utomhusäventyr i mitt sällskap inte sträcker sig längre än till trädgården (koppel med 35 kilo hund i andra änden är förstås också big no-no…) så plockar jag fästing på fästing. Någonstans har jag läst att de äckliga gynnarna inte gillar lukten av vare sig vitlök eller rosmarin och vi har kommit fram till det, jag och Bello, att vi inte har något att förlora på att göra ett försök.

Två rejäla rosmarinkvistar och en solovitlök fick sig således ett uppkok i en halvliter vatten och ska, när det har svalnat, hällas på en sprayflaska. Håll en tumme för att det funkar! Om inte annat lär ju hunden lukta gott…

Fästingar? Vampyrer? Just bring'em on! ;-)
Kommentera

