LCHF-pannkakor – min version

När fantasin tryter och kylskåpsinnehållet är skralt är pannkakor verkligen den ultimata räddningsplankan. Visserligen tar själva stekningen en stund, men den stör mig inte nämnvärt. På något lustigt vis lyckas jag snarast finna den rogivande. Det enda som stör lugnet när jag steker pannkakor är frustrationen över att det aldrig går att hitta den perfekta temperaturen. Hur jag än bär mig åt så blir det antingen för hett i pannan – eller för kallt. Så jag vrider upp tempen bara för att snart svära över halvbrända pankisar och vrida ner, varpå skrällena blir bleka istället. Och så håller det på. Känner du igen det?

När jag började dra ner på kolhydraterna så var faktiskt just pannkakor en av de rätter jag verkligen kunde sakna. Sedan dess har jag provat åtskilliga lågkolhydrat-recept med blandat resultat. Vissa smakar mest ägg. Andra håller inte ihop när man steker. Och ytterligare några är visserligen kolhydratsnålare än originalet, men innehåller ändå lite väl mycket spannmål.

Så för någon vecka sedan så kikade den bruna påsen med kokosmjöl utmanade på mig när jag öppnade skafferidörren. Sagt och gjort, jag gjorde ett försök och den här gången blev det om inte en fullträff så bra nära. En gnutta vanilj i smeten gör dem perfekta i sällskap med blåbär, vispad grädde och keso. Vill du göra matcrepes eller äta överblivna pannkakor som smörgås så hoppar du bara över vaniljen.

LCHF-pannkakor, 8–10 st
5 ekologiska ägg
2,5 dl gräddmjölk
1/2 dl kokosmjöl
1 tsk fiberhusk
en gnutta vaniljpulver
en nypa salt
smör att steka i

  • Vispa ihop smeten och låt den stå och svälla en liten stund.
  • Stek i generöst med smör.
  • Ät och njut!

 

25 reaktioner på ”LCHF-pannkakor – min version

  1. Åh vad gott det låter. Jag har oxå dragit ner på kolisarna, så det är toppen att få ett recept på det. tack!
    PS. Nu vet jag vem du är :) Kram

    1. Färre kolisar åt folket! ;-) Pannkakstårta med jordgubbar och laktosfri grädde i sommar kanske?
      DS: Jag anade att du skulle lista ut det… ;-) Välkommen hit!

    1. Hos mig är det tvärtom, mandelmjölet står oöppnat i skafferiet. Alltför många allergiker runt omkring. Tänkte rycka med mig det till stugan över semestern och lovar bot och bättring! ;)
      Välkommen hit förresten!

  2. Hoj!
    Tänkte fixa pannkaka efter detta recept och undrar vad gräddmjölk äfela, förlåt är för något?

    1. Hej Bunter och välkommen hit! Gräddmjölk är hälften grädde/hälften mjölk. Du kan också använda hälften grädde och hälften vatten, det har jag gjort de senaste gångerna. Dels blir det några kolisar mindre, men smeten blir också lite tunnare och mer lättstekt. Lycka till med pannkakorna!

  3. Hoj!
    Det blev raggarmunksvarianten, fast lite tunna men väldigt OK i smaken. Kanske ska försöka kram ur zucchinin mer nästa gång.

    1. Zucchini kan onekligen bli lite blöt om man har otur. Är man ute i god tid kan den gott ligga i durkslaget en stund och rinna av sig. Lite våld på det så blir det nog bra. ;-) Kul att du tyckte om dem!

  4. I kväll tänkte jag prova detta recept som fläskpannkaka i en långpanna, kan hända receptet ska drygas ut med ca 50 %?

    1. Jag hade nog, precis som du föreslår, drygat ut det lite. Själv har jag faktiskt inte provat. Jag tycker att den här fläskpannkakan är alldeles makalöst god, så den blir det nästan en gång i veckan hemma. Har du inte provat, så skulle jag verkligen rekommendera den!

  5. Hoj!
    Jag gjorde en dubbel sats pannkakor fast utan vanilj och salt.
    Stekte först ca 4 hg rökt sidfläsk med ca 50 gr smör i långpannan och sedan på med smeten. 20 min i 225 gr därefter 15 min i ca 175gr. Mums med osockrade rårörda lingon. Testar varianten med keso nästa gång.

    1. Hej Mia! Kul att du gillade pannkakorna!
      Jag har faktiskt försökt förbättra receptet hur många gånger som helst sedan jag publicerade det, eftersom jag tycker att smeten är en smula tjock. Men hur jag än gör så blir de inte bättre. Får väl kanske säga som i reklamen – the original and best! ;-)

  6. Provade dessa i morse, pannkakorna i sig blev, tack vare en fantastisk smet, hur enkla som helst att göra men var kanske en aning smaklösa enligt min åsikt.
    Lade därför till bär och grädde för att lyfta smaken vilket ger mycket mer kolhydrater så det får bli en lyxig efterrätt hädanefter!

  7. Stekpannor med släpp-lätt i all ära, men inget går upp mot gjutjärnspanna. Såväl för pannkakor som plättpanna. När man uppnått arbetstemperatur ångar den på tack vare gjutjärnets värmehållande egenskaper. Jag har provat detta recept utan problem. Smöra innan varje lagg är en självklarhet. Själv använder jag plättpanna då plättar är lättare att vända än pannkakor utan att gå sönder.

  8. Vi har modifierat ditt recept:
    5 ekologiska ägg
    2,5-3 dl gräddmjölk
    ½ dl kokosmjöl
    1,5 tsk fiberhusk
    50 g smält smör
    En gnutta vaniljpulver
    En nypa salt
    50 g smör att steka i (minst)

    Prova!

Lämna en kommentar