En dag för tidigt

Ibland blir jag bara så galet sugen på soppa och pannkaka! Det är något lyxigt över kombinationen. Först en god soppa, sedan – som pricken över i – pannkakor. Kan det bli bättre? Knappast. Och inte hade jag lust att vänta till imorgon heller. Nä, här blev det soppa och pannkaka redan idag. Pannkakorna premiärgjordes på kokosmjöl och åts med smör och blåbär. Dem får jag kanske anledningen att återkomma till, men först tänkte jag dela med mig av soppan.

Bilden är tyvärr föga imponerande, men ärligt talat, jag tror knappt att jag kan komma på något mer menlöst att försöka fånga på bild än just blomkålssoppa. Döm den inte för hårt, stackarn. I det här fallet är det tveklöst smaken som räknas!

Lenaste blomkålssoppan
1 gul lök
1/2 solovitlök
30 g + 20 g smör
1 msk konjak
600 g blomkål
1 bukett timjan
8 dl vatten
3 buljongtärningar (Kung Markattas)
2 dl crème fraiche
svartpeppar från kvarn
ev. salt

  • Skala lök och vitlök och tärna dem grovt. Det är inte noga eftersom soppan ska mixas.
  • Hetta upp en kastrull och smält smöret tills det antar en lite brynt ton. Tillsätt löken och låt fräsa på svag värme några minuter, tills den är blank.
  • Häll över konjaken och låt den koka in. (Här vara läge att knäppa på vattenkokaren, för att skynda på middagsmaten lite.)
  • Lägg i blomkålen och slå på åtta deciliter vatten, gärna hett. Släng i buljongtärningarna och några kvistar färsk timjan med stjälkar och allt. Låt det hela småkoka i cirkus en kvart tills blomkålen är mjuk.
  • Ta kastrullen av plattan och mixa soppan slät med en stavmixer. Mixa ner crème fraichen.
  • Klicka i den kvarvarande smörklicken och ta några tag med pepparkvarnen. Mer salt behövs förmodligen inte, eftersom buljongen är ganska salt i sig.
  • Servera med några droppar god olivolja och en timjankvist. Vill man piffa upp soppan ytterligare är säkert tärnat knaperstekt bacon gott till.
2 reaktioner på ”En dag för tidigt

  1. Hej
    Jag tycker den här soppan både ser och låter helt fantastiskt god ut. Måste testas! Lite konjak är pricken över i:t även i kycklingleverstuvning. Om man nu tycker om lever…. :)

    1. Hej EvaCarina och välkommen till bloggen!
      Just lever är en av mina svaga punkter, har haft svårt för konsistensen ända sedan barnsben, även om just kycklinglever ska vara mild och fin i smaken. Leverpastej kan jag dock gärna sträcka mig till, och även där är ju konjaken klockren!
      Hoppas att du blir nöjd med soppan!

Kommentera

