I väntans tider

Äntligen fick jag tummen ur och lade en beställning på Bokus. Tre böcker är på väg – lyx! Förhoppningsvis hinner de komma innan påsken stänger ner landet.

1. Matrevolutionen
Andreas ”Kostdoktorn” Eenfeldts bok om varför kroppen vill ha lite kolhydrater och mycket fett. Jag har läst mycket om den på nätet, och ser fram emot att få sätta tänderna i den.

2. Ferry Food
Kan man verkligen äta LCHF när man tränar hårt? Den frågan dyker upp allt som oftast på olika nätforum. Ja, är svaret men för den som fortfarande tvivlar är skidskytten och OS-guldmedaljören Björn Ferry beviset. Provsidorna på Bokus verkade lovande och jag hoppas på en kväll i soffan i påskhelgen, dreglandes över nya, inspirerande recept.

3. Äta djur
Jonathan Safran Foers bok har en krass titel, och beskrivningens inledande rader på bokförlagets hemsida är lika krass den: »Varför blir kött bara billigare när allt annat blir dyrare? Varför äter vi egentligen kött? Och varför äter vi bara vissa djur och inte till exempel hundar?«
Mat, politik, ekonomi och filosofi i en och samma bok. Jag tvivlar på att det blir angenämt, men är övertygad om att det är viktigt!

Har du läst någon av böckerna? Har du andra boktips? Lämna gärna en kommentar!

Själv väntar jag på posten så länge.

6 reaktioner på ”I väntans tider

  1. Go’morron!

    1. Matrevolutionen – påbörjad, men lagd åt sidan

    2. Ferry – vill ha!!! (en av få lchf-kokböcker jag verkligen önskar mig)

    3. Äta djur – missat totalt! Lova att berätta mer!

    Tips på andra?
    Jag började läsa VegoMyten, så omskriven… men ärligt? Författaren tappar mig rätt omgående. Trots att jag verkligen brinner för ämnet. JAg vet inte om jag kommer att ta mig igenom den…

    1. Apropå Vegomyten: den är väldigt jobbig att läsa på svenska, då den är så fruktansvärt dåligt översatt (automatöversatt?) Språkkänsla saknas, och det går så långt att man nästan inte förstår vad som menas om man inte försöker ana vad det amerikanska originalet sade. Så mitt råd är: Läs Vegomyten, men läs den på engelska (The Vegetarian Myth, exvis på Amazon.com, http://www.amazon.com/Vegetarian-Myth-Food-Justice-Sustainability/dp/1604860804). Den innehåller så mycket viktig information, men här har förlaget gjort en jättemiss vid översättningen.

  2. Halloj :)
    ”Matrevolutionen” är en trevlig bok, lite som en uppsats i upplägget. Intressant att få det hela i ett historiskt perspektiv.
    Jag läste boken på några kvällar (sänglektyr), men har sedan återgått till enskilda kapitel som jag velat läsa en gång till.
    I övrigt kändes det kanske inte som man läste något nytt, eftersom det mesta informationen i boken återfinns i bloggen. Roligt är dock att låna ut boken och på så sätt kunna påverka omgivningen. Just nu är boken utlånad till en arbetskollega :)

    Ferry:s bok har jag inte läst, men kanske man skulle önska sig den i födelsedagspresent :) Annars tenderar jag att bli besviken när jag köpt en kokbok. Jag tänker liksom ”jaha, var det här allt”, när jag ögnat genom den.

    ”Äta djur” hade jag inte hört om innan. Tack så mycket för tipset, det verkar vara en bok som jag absolut tänker önska mig i födelsedagspresent! ..
    Ps
    Ett väldans önskande här – fyller i början av maj ;)
    Ds

    1. Då håller vi tummarna för att paketinköparna har stoooora öron! ;) För övrigt känner jag igen mig precis i kokboksdilemmat – hoppas att denna är ett undantag!

Kommentera

