Stöldgods

»Har du ringt snickarn än?« frågade jag sambon med mitt allra oskyldigaste tonfall när vi satt i bilen på väg hem från flygplatsen.
»(Djup suck.) Nää.«
Tystnad.

Vi renoverar här hemma men på grund av den olyckliga kombinationen heltidsjobb/pendling/hundar/allmän leda/överbelastade hantverkare så har både kök och övervåning stannat upp så där lagom halvvägs till att bli färdigt. Lister saknas, fönsterfoder likaså. För att inte tala om det där förbaskade taket som jag tagit på mig att måla. Med linoljefärg. Tre strykningar. Minst. Fint blir det säkert en dag, men den dagen har känts väldigt avlägsen länge nu.

Fram till i dag.

I samma sekund som jag kliver över tröskeln känner jag att något är annorlunda. Han har gjort det! Medan jag har varit och roat mig och umgåtts med familjen så har sambon anordnat arbetsläger här hemma och fixat och donat. Listerna sitter där de ska, fönsterfodren likaså, och herreminje vad jag ska måla i påskhelgen! ;-)

Som lite plåster på såren och tack för hjälpen så fick sambon så klart önska middagsmaten. Receptet hittar du nedan, men den här gången kan jag inte ta åt mig äran. Det är Lua, en inspirerande bloggare i norr, som är upphovskvinna till världens godaste fläskpannkaka. Jag har stulit receptet rakt av. Tack Lua för en verklig vardagsfavorit!

»Jag använder Scans ekologiska bacon för grisarnas skull. Och Arlas keso eftersom den inte innehåller några tillsatser. Blir det någon pannkaka över funkar den jättebra att äta kall. Perfekt i ryggsäcken på utflykten, eller varför inte till frukost?«

Fläskpannkaka, en långpanna
2 paket bacon
50 gram smör
150 g ost i tärningar
8 ägg
1,5 dl grädde
250 g keso (en liten förpackning)

  • Klipp två paket bacon i en långpanna och klicka ut smöret. Stek i 225 grader varm ugn tills baconet börjar bli knaprigt och smöret bubblar ordentligt.
  • Blanda under tiden ägg, grädde och keso.
  • Ta ut långpannan, strö över osttärningarna och slutligen äggstanningen.
  • Grädda i cirka 20 minuter, eller tills ytan är vackert gyllenbrun.
  • Servera med lättsockrade lingon och en klick keso.
5 reaktioner på ”Stöldgods

Kommentera

